Prövningar

När man blir 14år ändras sömnbehovet då? sova bort halva dagen för att sen slänga i sig en macka  och sen sitta hela dagen framför datorn, vilket liv... men hon verkar vara nöjd med det.
Hur länge ska man få sitta framför datorn och "prata" med sina kompisar/okända kompisar? när ska modemsladden kopplas ur? ska det vara så här i framtiden att man nästan bara konverserar via datorn?
Vi har satt en gräns, kl:22,30 rycker vi sladden (nu när det är sommarlov), hon är inte glad över detta, men någonstans måste man ju sätta en gräns är vi för stränga?
Att vara tonårsförälder är en prövning.


Kommentarer
Postat av: Erik

Nu har ju inte jag någon 14-årig dotter så jag kan väl egentligen inte uttala mig men 22:30 känns för mig absolut som en fullt rimlig eller till och med för sen gräns.
Angående framtidens konversationssätt så är nog "chatting" någonting som kommer (och redan är för många) ett fullt vardagligt sätt att kommunicera. Perfekt när man vill kolla av läget bland flera kompisar för en eventuell grillkväll eller liknande. :)

2007-07-02 @ 23:21:45
URL: http://www.iterate.se
Postat av: Maggan

Ställ som krav att hon ska utföra motprestationer för att hon överhuvudtaget ska få sitta vid datorn.....tömma/fylla diskmaskinen, rensa ogräs, passa småsyskon,cykla en runda, spela badminton med morsan, eller nåt annat....
Jag tillåter inte min tonåring att sova länge och sen bara sitta vid datorn....h*n ska ut i friska luften flera timmar varje dag och göra nåt nyttigt;cykla, bada,etc. eller hjälpa till i trädgården.
Och sköter h*n inte sina sysslor ska h*n f-n i mig inte göra nåt kul heller!
Vårt familjemåtto är: "Man får det man förtjänar!"
Är man duktig och ligger i ska man få göra roliga saker, men är man slö så får man vara utan sånt!
Var stenhård, ni har igen det i längden!
I vår familj funkar det till ungefär 90 % .
Misslyckas det beror det på att vi föräldrar inte klarar av att vara tillräckligt bestämda och stå på oss när vi möts av tjat, gnat, djävulsakp och negativt bemötande.
Lycka till med "slöstycket"!

2007-07-03 @ 23:57:11
Postat av: Ann

Skönt att det är flera som tycker lika, visst är det svårt med gränser, men som Maggan säger "ni har igen det i längden".
Igår blev det en tidig kväller Internet "slocknade"
kl:21.15 *så kan det gå*...

2007-07-04 @ 07:34:16
URL: http://finnbo.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0